Opwaardering spoor Haarlem-Zandvoort

ProRail is van plan het spoor tussen Haarlem en Zandvoort aan te passen, zodat er meer treinen kunnen rijden. Op deze pagina zullen we u hierover op de hoogte houden. 

28 oktober was de bewonersavond waar inwoners vragen konden stellen aan NS, ProRail en de gemeente. Op basis van deze avond hebben we een lijst gemaakt met veelgestelde vragen. 

Veelgestelde vragen

1. Gaan er meer treinen rijden tussen Haarlem en Zandvoort?
De NS is van plan om voor 2020 de dienstregeling tussen Haarlem en Zandvoort als volgt aan te passen:

  • 9 maanden per jaar (september – mei) verandert de dienstregeling nauwelijks: 2 treinen per uur per richting.
  • 3 maanden per jaar (juni, juli en augustus) tussen 09.00 en 19.00 uur: 6 treinen per uur per richting.
  • Tijdens het weekend van de formule 1 (1, 2 en 3 mei 2020): 10 - 12 treinen per uur per richting. Vanwege het grote aantal bezoekers dat per trein reist, is NS gevraagd een aangepaste dienstregeling te rijden, hier wordt momenteel aan gewerkt.

2. Wat zijn de UBO-dagen en rijden er dan ook meer treinen?
Het circuit van Zandvoort heeft 12 dagen per jaar waarop het meer geluid mag maken dan de rest van het jaar. Dit zijn de zogenaamde UBO-dagen (uitzonderlijke bedrijfsomstandigheden). Ook de 3 dagen van het Formule 1 weekend vallen hieronder.  In de afgelopen jaren heeft NS alleen voor de Paasraces en de ‘Jumbo Max Verstappen dagen’ een weekend (2 dagen) de reguliere dienstregeling uitgebreid met inzet van extra treinen (circa 6 per uur/richting). Voor de overige UBO-evenementen is dit toe nu toe qua aantallen treinreizigers niet nodig geweest. In 2020 valt het evenement ‘Jumbo Max Verstappen dagen’ binnen het Formule-1-weekend (op 1 mei).

3. Waarom rijden er meer treinen in de zomermaanden?
Vanwege het zomerse weer en de vakantieperiode zijn er meer mensen die de trein nemen naar het strand. De uitbreiding van de dienstregeling van 4 naar 6 treinen per uur zorgt voor meer reismogelijkheden, meer spreiding van reizigers op drukke momenten en meer ruimte om in te spelen op de voorziene groei. Dit is een langgekoesterde wens van reizigersorganisaties en overheden.

4. Kunnen deze treinen niet alleen rijden bij mooi weer?
Door de treinen structureel in de dienstregeling op te nemen, zijn de treinen zichtbaar in de reisplanner. NS biedt hiermee een voorspelbare en betrouwbare treindienst aan de reiziger. Het is een bekend fenomeen dat in de ochtend de treinen richting Zandvoort druk bezet zijn en in de andere richting rustig. In de middag draait dit om als strandbezoekers weer terug naar huis reizen. Zodoende zijn de treinen niet in beide richtingen altijd drukbezet.

5. Waarom moet het spoor worden aangepast om meer treinen te laten rijden?
De huidige stroomvoorziening op de bovenleiding is onvoldoende om meer treinen te laten rijden op het traject tussen Haarlem en Zandvoort. Daarom is een 'opwaardering' van het spoor noodzakelijk. Volgens ProRail zijn onder meer extra kabels tussen het onderstation en de bovenleiding nodig om meer vermogen van en naar de bovenleiding te krijgen.

6. In november 2019 zijn er werkzaamheden aan het spoor tussen Haarlem en Zandvoort. Gaat dit om de opwaardering van het spoor?
Nee, dit gaat om reguliere werkzaamheden.

7. Wordt er iets gedaan aan overlast als er meer treinen gaan rijden?
De Omgevingsdienst IJmond gaat geluidsmetingen doen langs het spoor. Dit gebeurt zowel in de huidige situatie als tijdens het Formule 1-weekend en in de zomermaanden. De resultaten worden met de omwonenden besproken. In overleg met hen wordt bepaald welke maatregelen het meest effectief en efficient zijn. 

8. Veroorzaken de extra treinen ook extra trillingen?
Iedere trein levert trillingen op. Meer treinen betekent geen zwaardere trillingen. Trillingen door treinverkeer veroorzaken zelden schade aan woningen of gebouwen. Mocht u toch van mening zijn dat deze trillingen schade aan uw pand hebben veroorzaakt, dan kunt u hiervan melding doen bij Publieksvoorlichting ProRail. Kijk voor meer informatie op de website van ProRail

9. Blijven de spoorbomen bij de spoorwegovergang Bloemendaalseweg gesloten tijdens het Formule 1-weekend?
Op dit moment wordt in opdracht van ProRail onderzocht of de spoorwegovergang van de Bloemendaalseweg gesloten moet blijven tijdens het Formule 1-weekend in verband met veiligheid. Dit heeft gevolgen voor de doorstroming van het verkeer in Overveen. Er wordt een mobiliteitsplan opgesteld voor de verkeerscirculatie. Dit plan wordt uitgewerkt zodra de exacte plannen van Zandvoort bekend zijn.

10. Blijven alle treinen stoppen op station Overveen?

  • In de maanden september tot en met mei stoppen alle treinen op station Overveen
  • Tijdens de zomermaanden (juni, juli en augustus) stoppen 4 treinen per uur per richting op station Overveen. 2 treinen rijden door op gepaste snelheid.
  • Tijdens de Formule 1 op 1, 2, 3 mei: er wordt nog gewerkt aan de definitieve dienstregeling, op dit moment is nog niet bekend hoeveel treinen er stoppen op station Overveen

11. Gaan er ook dubbeldekkers rijden op dit traject?
De NS is van plan om enkeldeks treinen in te zetten. Er blijft, zoals op elk traject, altijd een kans dat er door gebrek aan materieel of onverwachte uitval, (tijdelijk) alternatief materieel moet worden ingezet.

12. Gaan de extra treinen ook 's nachts rijden?
Nee, de tijden van de eerste en laatste treinen blijven ongeveer gelijk.

13. Gaan er minder mensen met de auto naar het strand als er meer treinen rijden?
Het bezoek aan de kust zal de komende jaren blijven toenemen. De wegcapaciteit en het aantal parkeerplaatsen aan de kust kunnen deze groei niet opvangen. De trein kan dit wel en is daardoor onmisbaar om de kust in de toekomst bereikbaar te houden.

14. Betaalt de gemeente Bloemendaal mee aan een opwaardering van het spoor?
De gemeente Bloemendaal vindt het belangrijk dat er goed openbaar vervoer is naar de kust en draagt daarom bij aan de opwaardering van het spoor tussen Haarlem en Zandvoort. Hiervoor is in totaal 7 miljoen euro nodig. De regiogemeenten (Bloemendaal, Heemstede, Haarlem en Zandvoort) stellen ca. 1,4 miljoen euro van dat bedrag beschikbaar uit een gezamenlijk bereikbaarheidsbudget. Het aandeel van de gemeente Bloemendaal hierin is ca. 140.000

Naar het overzicht